23948sdkhjf

Dagligvarekæder fjerner skjulte buræg fra egne varer

Buræg er efterhånden væk fra hylderne i butikkerne, men der findes stadig buræg i forarbejdede produkter.

Danskerne er stoppet med at købe buræg, og næsten alle butikker har udfaset dem, men buræggene skjuler sig alligevel på hylderne.

De skjulte buræg findes i forarbejdede produkter som pasta, brød og isdesserter.

Men nu vil førende dagligvarebutikker helt fjerne skjulte buræg i egne varemærker senest ved udgangen af 2020.

Irma og Lidl har allerede taget skridtet, imens Aldi vil af med de skjulte buræg i egne varemærker ved udgangen af 2018.

Det skriver supermarkedskæden Aldi i en pressemeddelelse efter en rundringning til dagligvarekæderne i Danmark foretaget af kommunikationsbureauet Advice. 

Direktør i Dyrenes Beskyttelse Britta Riis siger til Ritzau, at hun er meget glad for, at butikkerne tager de skjulte buræg ned fra hylderne.

- Det er super vigtigt, at de skjulte buræg kommer ud af varerne, fordi buræggene er det produkt, når vi taler æg, som har den laveste dyrevelfærd, siger Britta Riis.

Hun understreger, at det er svært for forbrugerne at vide, hvilke produkter der indeholder buræg, hvilket er endnu en grund til at fjerne de skjulte buræg. 

Britta Riis mærker en stor opbakning fra befolkningen for at få fjernet dem fra hylderne. 

- Detailhandlen gør det selvfølgelig, fordi forbrugerne er der. De har taget stilling til buræggene, og de ønsker dem ikke.

- Vi er sindssygt glade for, at der sker den her revolution af æg i dansk detailhandel. De fortjener stor ros for at have sat nogle meget skarpe deadlines for udfasningen, siger hun.

På Dyrenes Beskyttelses hjemmeside kan man deltage i kampen mod de skjulte buræg ved at skrive under på, at man er "ægtivist". I skrivende stund har 40.534 personer skrevet under.

CSR-manager hos Aldi Katrine Milman forklarer, at det kan være svært helt at komme af med buræggene, fordi man skal ændre producenternes vaner.

- Det første skridt er at tage en beslutning om at få dem ud af varerne. Det har alle de store kæder allerede besluttet.

- Det næste - og noget sværere - skridt er at få gjort det hurtigt. Det kræver nemlig vilje og vedholdenhed at få leverandørerne til at finde alternativer til buræg, uden at det gør varerne dyrere, siger hun.

Analyse Danmark foretog i 2017 en undersøgelse for Dyrenes Beskyttelse, der viste, at kun 41 procent af danskerne er klar over, at buræg indgår i mange færdigvarer. 

/ritzau/

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.107